Een goede website zorgt ervoor dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Er zijn veel facetten waar je dan rekening mee moet houden. Richard, onze webdeveloper, geeft je tips voor je website. Zo word jij goed en op de juiste manier gevonden.
Doel(groep)
Een goede website begint bij de basis. Voor wie en/of wat is jouw website bedoeld? Wil jij mensen informeren of overtuigen? Wie zijn de mensen die jij wilt bereiken? Jongeren, gepensioneerden of iemand er tussenin? Verplaats je in hun schoenen en pas je boodschap, opmaak, verwoording en ’tone of voice’ op de doelgroep aan.
Content is key
Om mensen te bereiken dien je de juiste vragen te beantwoorden. Dit kun je doen door goede SEO-teksten. Deze zorgen ervoor dat jouw website wordt getoond wanneer iemand een vraag in Google/Bing/DuckDuckGo stelt. Gebruik je WordPress? Dan bieden de SEO plug-in van Yoast of Rank Math SEO ook goede tips & trucs voor sterke content.
Look and feel
Een goede boodschap verdient een goede jas. Dit jasje moet bij jou, jouw bedrijf en jouw content passen. Een goede tekst wordt meestal omlijst toepasselijke afbeeldingen, knoppen en andere elementen om de content goed te laten smoelen. Vermijd (te) lange blokken tekst en voorzie deze van kopjes en illustraties. De jongere generaties zijn steeds meer visueel ingesteld. Waar mogelijk één of meerdere relevante video’s toevoegen, is dus ook geen slecht idee.
Re-
sp-
on-
si-
ve
De mobiele weergave van je website wordt ieder jaar belangrijker. De gemiddelde verdeling van bezoekers is dat zo’n twee derde via de mobiele telefoon jouw website bezoekt. Daarom is het belangrijk dat jouw content er ook op mobiel goed uitziet. Doordat de meeste bezoekers op een mobiele telefoon jouw website bezoeken, wordt er zelfs door zoekmachines zoals Google op gestuurd dat jouw website er goed op mobiel uitziet. Wanneer jouw website er op mobiel niet goed uitziet en niet gebruiksvriendelijk is, zal jouw website niet (hoog) worden getoond in de zoekresultaten.
Favicon
De meeste gebruikers hebben meerdere tabbladen open in hun internetbrowser. Daarom is het van belang dat jouw website opvalt en makkelijk terug te vinden is. Een favicon is een kleine afbeelding naast de titel van jouw website/pagina. In de meeste gevallen is dit een verkleinde en versimpelde versie van jouw logo. Zo’n favicon instellen is een kleine moeite, maar een (nog relatief vaak vergeten) groot gebaar.
Uitgelichte afbeelding
Niet direct zichtbaar op jouw website, maar wel belangrijk, is de uitgelichte afbeelding. De uitgelichte afbeelding is een afbeelding die wordt getoond wanneer jij (of iemand anders) jouw website deelt via social media. Deze laat direct de look & feel van jouw website zien en vertelt waar de pagina over gaat.
Hoe scoort jouw website?
Blijf analyseren, bijschaven en innoveren! Tijden veranderen, mensen ontwikkelen en zoekmachines houden van dynamische websites die regelmatig geüpdatet en aangevuld worden. Dit geldt voor zowel de content als de techniek achter de website. Of je nu zelf je website bouwt of deze door een websitebouwer hebt/gaat laten bouwen: het is essentieel om je website goed bij te houden en continu te optimaliseren. Tot zover de beginselen van een goede website, maar er zijn natuurlijk nog veel meer aandachtspunten. Wil jij hier met iemand over sparren? Richard en de rest van het team staan voor je klaar!