Nederland aardgasvrij

Nederland aardgasvrij. Een mooie en noodzakelijke ambitie, maar er moet nog een hoop gebeuren om dat te realiseren. Samen met Claim Your Aim en Branding Friends zet Warmtebedrijf Ede met ‘warmtenetten’ al flinke stappen in de goede richting.

Aandacht voor warmtenetten

Warmtenetten hergebruiken warmte die anders verloren zou gaan. Denk bijvoorbeeld aan je warme douchewater dat in het putje verdwijnt. Hoog tijd voor meer awareness omtrent dit alternatief voor aardgas. Aan ons de uitdaging om hier een goede basis voor te creëren.

Strategie

Om aandacht te vragen voor het bestaan én de werking van warmtenetten, creëerden we een ‘feelgood campagne’. Wanneer je jouw woning in de toekomst zou aansluiten op een warmtenet, geef je letterlijk en figuurlijk warmte door aan de buren. Net als bij een knuffel. Door (rest)warmte te delen, heb je ‘warmte met elkaar’. Zo bedachten we de campagnenaam.

Het doel van de campagne was ‘meer bekendheid voor warmtenetten’, maar er is sprake van een nog hoger doel op de lange termijn: “Nederland aardgasvrij”. Aan dit doel dragen niet alleen warmtenetten bij, maar bijvoorbeeld ook warmtepompen. We kozen er daarom voor om alternatieven niet af te vallen, maar ter vergelijking toe te lichten.

Creatie

Toen we de strategie, campagnenaam en positionering helder hadden, konden we aan de slag met de communicatiemiddelen. Werkelijk al onze expertises kwamen aan het creatieproces te pas. Van offline communicatie zoals abri’s, flyers en spandoeken tot het ontwerpen van alle online communicatie zoals de website en social media templates, welke Warmtebedrijf Ede zelf in gebruik kon nemen. Aan de hand van het 3H-model bedachten we HERO-acties, terugkerende rubrieken, categorisaties voor de uitingen en ‘aardgasvrijdag’ als HUB-content.

Beeldmateriaal

Als kers op de taart mochten we ook alle foto’s en video’s maken die nodig waren voor alle visuals. Onze fotograaf, videoproducer en regisseuse hebben daarbij het gevoel weten vast te leggen dat we met de campagne wilden uitdragen. De knuffel als symbool voor het doorgeven van warmte. Als symbool voor (de werking van) een warmtenet. Daar worden we blij van. Veel meer dan van een set stockphotos.

Resultaat & promotie

De start van de Heideweek in Ede medio augustus 2023 was onze deadline. Daar vond de kick-off van de campagne plaats. Met ‘Nederland aardgasvrij’ als stip aan de horizon, was ‘aandacht voor warmtenetten’ het doel voor op de korte termijn. En Warmtebedrijf Ede heeft, met behulp van de door ons gemaakte uitingen en acties, flink van zich laten horen tijdens deze lokale feestweek.

Het bleek een succesvolle co-creatie. We hebben gezamenlijk een herkenbare identiteit gecreëerd, een sterke online aanwezigheid gerealiseerd en offline aandacht getrokken met een lokale focus. Wanneer Ede en omgeving voldoende bekend zijn met warmtenetten mogen we de campagne wellicht gaan doorzetten naar andere gemeenten.

Wij werken voor mooie merken: