Energie besparen en opwekken, regenwater afvoeren en vasthouden, zomerse koelte door groene daken en tuinen. Hoe gaan we zoveel mogelijk mensen hier warm voor maken?
Gemeente Deventer benaderde ons om samen heel Deventer te enthousiasmeren voor deze doelen, oftewel deze ‘klimaatregelen’. Beginnend in wijken richting heel de stad.
Deventer Stroomt
Voor zowel particulieren als bedrijven zijn er ontzettend veel ‘klimaatregelen’ te treffen om Deventer zo ‘toekomst-proof’ mogelijk te maken. Al deze mogelijkheden werden echter via diverse platforms en organisaties versnipperd aangeboden. Stap 1 was de creatie van één allesomvattend concept.
Door alle informatie gecentraliseerd aan te bieden op www.deventerstroomt.nl, dient dit nieuwe platform nu als een koepel voor alle bestaande initiatieven. Mensen die met verduurzaming bezig willen gaan, vinden er alles wat ze zoeken.
Conceptcreatie
We organiseerden een brainstorm met alle betrokkenen om gezamenlijk tot een naam voor dit concept te komen. Na urenlang zaaien, oogstten we uiteindelijk de naam ‘Deventer Stroomt’. Een toepasselijk werkwoord dat zowel betrekking heeft op elektriciteit als (regen)water. Met daarbij voor iedere Deventenaar natuurlijk de vanzelfsprekende associatie met de IJssel. Kortom, Deventer Stroomt was geboren.
Communicatiemiddelen
Met behulp van de huisstijlregels van de gemeente en vele vleugjes van creativiteit creëerden we vervolgens een identiteit en vele promotiematerialen voor het concept. Wie het klimaat ten goede komt, is goed en ‘groen bezig’. Om dit te benadrukken, brachten we een heldhaftige ‘Mr. Energy’ tot leven en maakten we onder andere veel epische video’s, inspiratiekranten en banners.
Promotie
Gelukkig is er een groot aantal bedrijven en particulieren dat vanuit een milieubewust streven zelf de weg weet te vinden naar deventerstroomt.nl.
Voor alle overige mensen is een push-strategie nodig. Inwoners van Deventer worden wijk voor wijk aangespoord om in actie te komen. Ze worden zowel rechtstreeks benaderd, middels brieven per post en uitnodigingen voor informatieavonden, als indirect, via advertenties, video’s, inspiratiekranten, billboards en social media. Alle communicatie-uitingen worden door Claim Your Aim ontwikkeld.