Onze voedselmakers verdienen (meer) waardering. Ze zorgen voor het eten op ons bord. En wij zorgen op onze beurt voor een smakelijk uitzicht aan hun muur. Een kalender boordevol stoere en sexy plattelandsvrouwen. De Boerinnen Kalender is een eigen initiatief dat Claim Your Aim in 2011 lanceerde, sindsdien jaarlijks uitgeeft en inmiddels landelijke naamsbekendheid geniet.

De boerinnen kalender

Een ode uitbrengen aan alle voedselmakers van Nederland. Vooroordelen over boerinnen de kop indrukken. Het imago van de agrarische sector wat sexier maken. Boeren een spreekbuis bieden. Jongeren enthousiasmeren voor het platteland. Vijf doelen die gezamenlijk resulteerden in een spraakmakend concept.

Om deze doelen te realiseren of er op z’n minst een paar stenen aan bij te dragen, hebben we alles uit de kast getrokken. En oké, eerlijk is eerlijk: sex sells. Dat is absoluut een onmisbaar ingrediënt voor onze succesvolle marketingmix, maar er kwam en komt zó veel meer bij kijken.

Authenticiteit

Allereerst wilden we hoe dan ook niets ordinairs maken. Het moest een smaakvol concept worden dat de grens soms opzoekt, maar er niet overheen gaat. Tegelijkertijd moest het wel voldoende aandacht trekken om vervolgens een boodschap over te kunnen brengen.

Authenticiteit speelde direct een belangrijke rol. We wilden niet, zoals ze in de Alpenlanden reeds deden, met professionele modellen werken, maar met échte plattelandsvrouwen. Niet zomaar een agrarisch decor bouwen, maar boerderijen opzoeken met een verhaal. Boeren die net als wij de schoonheden van het platteland willen delen met heel Nederland.

Concept

Tactiek

We wilden onze doelgroepen aantrekken in plaats van benaderen. Claim Your Aim creëerde daartoe een huisstijl en website om vervolgens de media warm te maken voor dit veelbelovende concept. Het onmisbare ingrediënt trok al gauw hun aandacht, maar we voegden er waarde en een goed verhaal aan toe. Via de media bereikten we niet alleen potentiële kalendermodellen en -kopers, maar ook ambassadeurs en boerderijen. Gaandeweg bleven we ons netwerk van mediacontacten en samenwerkingspartners steeds verder uitbreiden.

Om relevant te blijven, moet je blijven door ontwikkelen en dat deden we. Zo zijn we het concept steeds verder gaan uitbreiden met bijvoorbeeld een Miss Boerin Verkiezing, een Youtube-kanaal waarop boer(inn)en hun verhaal kwijt kunnen, een Boeren Kalender met daarop mannen in plaats van vrouwen, een verjaardagskalender ter ere van ons 10-jarig jubileum en een webshop met merchandise.

Gelukkig is er een groot aantal bedrijven en particulieren dat vanuit een milieubewust streven zelf de weg weet te vinden naar deventerstroomt.nl. Voor alle overige mensen is een push-strategie nodig. Inwoners van Deventer worden wijk voor wijk aangespoord om in actie te komen. Ze worden zowel rechtstreeks benaderd, middels brieven per post en uitnodigingen voor informatieavonden, als indirect, via advertenties, billboards en social media.

Resultaten

De Boerinnen Kalender bleek een schot in de roos en is inmiddels niet meer weg te denken uit tienduizenden huishoudens. De oplage en het draagvlak groeien ieder jaar verder. Bovenal krijgen de kalenders en daarmee de agrarische sector jaarlijks veel positieve media-aandacht. In de media, op de kalender en in onze video’s laten we agrariërs hun verhaal vertellen. En dat alles begon met smaakvolle en sexy fotoshoots. Wie nu nog ouderwetse vooroordelen over boerinnen uitkraamt, krijgt tegenwoordig onze kalender naar z’n hoofd geslingerd.