Wil jij een goed begin maken met het schrijven van jouw blog, SEO-tekst of persbericht? Dan kunnen de schrijftips op deze pagina nog wel eens van pas komen! De tips zijn gebaseerd op ‘gouden oude’ en veelgebruikte modellen en theorieën. Ik heb collega’s in onze branche wel eens horen zeggen dat deze “uitgemolken” of “achterhaald” zouden zijn, maar ik zie dat toch anders. Marketingtheorieën en reclamepsychologie zijn gebaseerd op jarenlange onderzoeken, dus werken simpelweg niet als mode en (marketing)trends. Mijn naam is Stef en ik help je graag bij het opstellen van sterke en goed vindbare teksten.
Tijdloze theorieën
Het eerste model, waar ik al sinds mijn pubertijd gebruik van maak, is het ‘AIDA-model’. Dat dit model tijdloos en nog steeds toepasselijk is, werd in mijn beleving jaren later door het tweede model nog eens bevestigd: ‘The Golden Circle’. Door deze theorieën te combineren met de SEO-tips van Yoast publiceer ik al jarenlang doeltreffende teksten. De toepassing ervan licht ik hieronder toe met behulp van een stapsgewijze handleiding voor jouw persbericht, blog of landingspagina.
Handleiding voor het schrijven van teksten
Zoals gezegd gaat er dus een bepaalde psychologie schuil achter de strategische opbouw van een tekst. Deze is in mijn optiek voor iedere soort tekst hetzelfde. In iedere tekst wil je namelijk eerst de aandacht van de lezer trekken. Dan interesse en/of verlangen opwekken om de lezer uiteindelijk te verleiden tot een gewenste (re)actie. Dat doe je als volgt:
Titel, ondertitel en eerste alinea
Gedachtegoed / visie / statement / streven (WHY)
De titel en ondertitel bieden mooie kansen om aandacht te trekken. Denk hierbij goed na over mogelijke stijlmiddelen (zoals alliteratie of assonantie), creatieve clickbait en opvallende dubbelzinnigheden. Laat eventuele merknamen nog even achterwege in de (onder)titel en eerste alinea.
Prikkel de lezer
Om de aandacht er tijdens het lezen van de eerste alinea bij te houden, is het raadzaam om te beginnen met een statement, visie, gedachtegoed, streven of stelling. Hiermee prikkel je lezers die het met je eens zijn én lezers die het niet eens met je zijn om verder te lezen.
Wetenschappelijke onderbouwing
Deze werkwijze strookt ook goed met marketingtheorieën en schrijftips als The Golden Circle en het AIDA model. Laatstgenoemde staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Attention strookt goed met de ‘WHY’ van The Golden Circle. Interesse en verlangen opwekken corresponderen met ‘HOW’ en ‘Action’ met ‘WHAT’.
Alinea 2: Interesse opwekken
Werkwijze / onderscheidend vermogen (HOW)
Dankzij jouw titel, eventuele ondertitel en eerste alinea heb je de aandacht van de lezer gegrepen. Nu is ‘interesse opwekken’ de volgende stap, oftewel de I uit het AIDA-model. Vertel bijvoorbeeld over het onderscheidend vermogen van jouw idee of evenement ten opzichte van soortgelijke initiatieven. Je kunt in deze alinea bovendien toelichten hoe je jouw doel gaat bewerkstelligen. Deze stap correspondeert met de ‘HOW’ uit ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek.
Alinea 3: Verlangen opwekken
Voordelen / vooruitzicht (HOW / WHAT)
Vervolgens wil je ‘verlangen opwekken’. De aandacht is gegrepen en de interesse gewekt, dus nu is het tijd om uit te leggen waarom de lezer zich achter jou zou moeten scharen. Doe dit door bijvoorbeeld te vertellen wat de lezer aan jouw idee of suggestie heeft. Welke voordelen levert het hem of haar op? Waarom zou de lezer aanwezig willen zijn bij jouw evenement of het eens moeten zijn met jouw visie? Schets een vooruitzicht waar de lezer naar uitkijkt. Waar de lezer deel van wil uitmaken. Benoem voordelen en perspectieven.
Alinea 4: Aanzetten tot actie
Oproep / verkoop / reactie (WHAT)
Het doel van een tekst is veelal het ‘aanzetten tot een actie’. Wat wil je dat de lezer doet of denkt na het lezen van jouw tekst? Is er een specifiek verkoop- of informatiepunt van hetgeen jij hebt aangeprezen? Is er nog een website met meer informatie? Misschien wil je wel dat de lezer zich ergens aanmeldt. Wanneer interesse en verlangen zijn opgewekt, benoem je in de laatste alinea de gewenste (re)actie. Zo’n laatste alinea vormt de laatste A uit het ‘AIDA-model’, evenals de WHAT uit ‘The Golden Circle’.
Jouw tekst ook nog goed vindbaar maken online?
SEO: optimalisatie voor zoekmachines
Met behulp van bovenstaande schrijftips zorg je voor een sterke, intrigerende en vermakelijke opbouw van je tekst. Maar misschien wil je dat de tekst naast ‘goed’ ook ‘goed vindbaar’ wordt online. Om daar voor te zorgen, licht ik hieronder ook nog de SEO-tips van Yoast toe. Heb je een WordPress website? Dan kun je de plug-in ‘Yoast SEO‘ eenvoudig op je website installeren en geeft die plug-in vervolgens met rode, oranje en groene lampjes aan hoe goed jouw tekst geoptimaliseerd is.
Technisch fundament
Booooring… but important though
Ik wil je niet te veel lastig vallen met technisch geneuzel, maar kan er ook niet aan voorbij gaan. De techniek achter je website speelt nou eenmaal een belangrijke rol bij de vindbaarheid van jouw teksten. Zorg ervoor dat jouw website op een snelle server staat en dat jouw hostingprovider regelmatig software-updates uitvoert. Misschien zeggen vaktermen als PHP, MySQL en SSL jou niet zoveel, maar je kunt natuurlijk wel af en toe bij jouw hostingprovider informeren of alles technisch ‘up to date’ is.
Instellingen WordPress / CMS
Check ook je instellingen en permalink-structuur. Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website kunnen jij en/of je websitebouwer er bijvoorbeeld voor gekozen hebben zoekmachines te ontmoedigen jouw content al te indexeren. Controleer onder ‘Instellingen > Lezen’ nog even of dit vinkje inmiddels wel weer uit is gezet. Ook je permalink-structuur is belangrijk. Ik raad je aan om voor example.com/post-name/ of example.com/category/post-name/ te kiezen.
Creëer unieke eigen content
Zoekmachines als Google en Bing hechten veel waarde aan authenticiteit. Zorg er daarom voor dat jouw tekst uniek is. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij andere tekstschrijvers op andere websites, maar geef wel overal je eigen draai aan. Teksten kopiëren en plakken is uit den boze. Herschrijf iedere zin. In je eigen taal(gebruik) en volgens je eigen visie.
Citeren
Zoekmachines schijnen ‘onder water’ zelfs ‘penalty’s’ (strafpunten) aan jouw website te geven als ze plagiaat opmerken. Wanneer je iemand citeert, ontkom je er natuurlijk niet aan, maar zet de quote dan wel netjes “tussen aanhalingstekens” en benoem de bron.
Schrijf a.d.h.v. een helder doel
Wat wil je bewerkstelligen met jouw tekst? Waar zullen mensen op zoeken om bij een tekst als die van jou uit te willen komen? Zoekmachines herkennen zogeheten ‘search intent’ en zijn erbij gebaat goede antwoorden te bieden op vragen die internetbezoekers aan hen stellen. Maak in jouw tekst dus duidelijk voor wie en waarom je het schrijft. Stel vragen die je vervolgens ook beantwoordt. Deel bij instructieve teksten jouw artikel op in concrete stappen.
Kies een focusterm
Op welke zoekterm wil je dat jouw tekst gevonden wordt? Het liefst wil je natuurlijk op veel/meerdere termen gevonden worden, maar het is raadzaam één focusterm te kiezen en jouw tekst daarop te optimaliseren.
Toepassing
Zorg ervoor dat jouw focusterm een aantal keer voorkomt in jouw tekst. Niet te vaak, maar ook niet te weinig. De frequentie is enigszins afhankelijk van de lengte van je tekst, maar over het algemeen is circa vier keer voldoende. Oftewel gemiddeld één keer per alinea indien je de schrijftips bovenaan deze pagina hebt opgevolgd.
Gebruik de gekozen focusterm ook in de titel en de URL/permalink van je artikel of pagina. Verder is het belangrijk dat andere pagina’s op jouw website niet op dezelfde focusterm zijn geoptimaliseerd.
Hulpmiddelen
Gaaf als jouw artikel na verloop van tijd op de beoogde zoekterm gevonden wordt, maar wordt er ook daadwerkelijk op gezocht? Gelukkig valt het zoekverkeer op beoogde focustermen te achterhalen met tools als de ‘Zoekwoordplanner van Google Adwords’ en ‘Keyword research training‘ van Yoast.
Zorg voor een goede leesbaarheid
De leesbaarheid van je tekst is essentieel voor je vindbaarheid. Deze wordt door bijvoorbeeld Yoast SEO beoordeeld aan de hand van verschillende factoren. In de praktijk kan het helpen om jouw tekst eens hardop voor te (laten) lezen. Je hoort dan vaak al gauw of de zinnen lekker lopen. Zoekmachines zijn overigens niet zo dol op lange volzinnen. Houd zinnen kort en bondig; met leestekens, witregels en tussenkopjes op de juiste plekken.
Controleer je tekst op vereisten
Het is dus niet raadzaam om veel lange volzinnen te gebruiken of alinea’s langer dan 150 woorden te maken. Daarentegen moet de volledige tekst op je pagina wel weer minstens 300 woorden bevatten ten behoeve van een goede vindbaarheid. Schrijf daarnaast zoveel mogelijk in de actieve vorm. Bijvoorbeeld: kies voor “ze knuffelde mij” in plaats van “ik werd door haar geknuffeld”. Gebruik bovendien voldoende signaalwoorden, zoals ‘en’, ‘maar’ en ‘daarom’. Die woorden zorgen voor verduidelijking en leggen verbanden tussen zinnen die ook door zoekmachines gezocht worden.
Optimaliseer je meta-data
In de meta-data van jouw webpagina geef je aan voor welke zoekopdracht jouw artikel relevant is. Je creëert als het ware een korte samenvatting voor zoekmachines. Denk aan de zogeheten ‘snippets’, oftewel de resultaten die Google onder elkaar toont nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd. Deze bestaan altijd uit een paginatitel, URL en korte samenvatting van de pagina in kwestie. Zorg ervoor dat jouw focusterm in al deze drie elementen voorkomt.
Link naar andere relevante inhoud
Context
Zie het internet als een onmenselijk geniale versie van het menselijk geheugen. Bestaande uit allerlei feitjes, weetjes en herinneringen die al dan niet door verbindingen met elkaar geassocieerd worden. Bij elkaar opgeteld zó veel wetenswaardigheden dat internetrobots als ChatGPT nu zelfs als (uber)mens kunnen reageren en opdrachten uitvoeren.
Associatieve netwerken
Zoekmachines en internetrobots houden van ‘associatieve netwerken’. Jij kunt de vindbaarheid van jouw website verbeteren wanneer je op iedere pagina/blog linkt naar relevante inhoud op andere pagina’s. Link daarom zowel naar andere pagina’s binnen jouw website als naar pagina’s op andere websites. Voorwaarde is wel dat de inhoud waar jij naartoe linkt daadwerkelijk relevant is voor verdieping of uitbreiding van jouw content.
Externe links
En misschien wil je er ook nog wel op letten dat je niet naar concurrenten linkt. Zorg er hoe dan ook voor dat je linkjes naar externe websites op ‘_blank’ zet (openen in een nieuw venster).