8 maart 2019 Claim Your Aim

Aanleiding

Boeren zijn onze voedselmakers. Ze zorgen voor eten op ons bord. Een nobel beroep zou je zeggen, maar ze krijgen het regelmatig zwaar te verduren. Dankzij politieke maatregelen en activisten, maar ook de publieke opinie. Veel organisaties maken zich daarom sterk voor een tegengeluid en promotie van de agrarische sector. Om krachten te bundelen, versnippering te voorkomen en als één geheel op te treden, werd Stichting Team Agro NL in het leven geroepen.

Uitdaging

Met een KVK-inschrijving, een logo en onuitputtelijke motivatie op zak klopten de oprichters van Team Agro NL bij Claim Your Aim aan voor een marketingstrategie en de uitvoering ervan. Hoe bereiken, verzamelen en promoten we alle boeren van Nederland? Op welke manieren zorgen we vervolgens ook voor verbinding tussen boeren en consumenten? Geertjan Kloosterboer, Jolanda Kieftenbeld en Caroline van de Plas vertrouwden ons deze uitdaging toe.

Aanleiding

Boeren zijn onze voedselmakers. Ze zorgen voor eten op ons bord. Een nobel beroep zou je zeggen, maar ze krijgen het regelmatig zwaar te verduren. Dankzij politieke maatregelen en activisten, maar ook de publieke opinie. Veel organisaties maken zich daarom sterk voor een tegengeluid en promotie van de agrarische sector. Om krachten te bundelen, versnippering te voorkomen en als één geheel op te treden, werd Stichting Team Agro NL in het leven geroepen.

Uitdaging

Met een KVK-inschrijving, een logo en onuitputtelijke motivatie op zak klopten de oprichters van Team Agro NL bij Claim Your Aim aan voor een marketingstrategie en de uitvoering ervan. Hoe bereiken, verzamelen en promoten we alle boeren van Nederland? Op welke manieren zorgen we vervolgens ook voor verbinding tussen boeren en consumenten? Geertjan Kloosterboer, Jolanda Kieftenbeld en Caroline van de Plas vertrouwden ons deze uitdaging toe.

Conceptcreatie

De agrarische sector van Nederland is wereldwijd een schoolvoorbeeld voor andere landen. In onze beleving mogen Nederlanders zelf dan ook best wat trotser zijn op ‘onze boeren’. De door Team Agro NL gekozen huisstijlkleuren, gebaseerd op de Nederlandse vlag, vormden in dat kader al een goede patriottische basis.

Allereerst ontwikkelden we een website met donatiemogelijkheid om hen op weg te helpen. In de maanden erna werden we bij de promotie van alle ideeën en activiteiten betrokken en hebben we onder andere flyers, spandoeken, teamkleding, nieuwsbrieven en diverse video’s voor ze mogen maken. In alle uitingen zorgen we dat verbinding en positivisme de boventoon voeren.

Promotie

Team Agro NL heeft diverse doelgroepen die om uiteenlopende benaderingen vragen. Via Whatsapp-groepen houdt de stichting zelf contact met tal van ambassadeurs en samenwerkingspartners. Om hen, maar ook donateurs en sympathisanten door heel Nederland te bereiken, worden we regelmatig ingeschakeld om campagnes vorm te geven of soms ‘from scratch’ te bedenken.

Zo hebben we bijvoorbeeld geholpen met de promotie van de memorabele Top 2000 actie waarbij Team Agro NL het initiatief nam om ‘De boer dat is de keerl’ van Normaal in de lijst der lijsten te krijgen. Het nummer belandde zowaar op plek 9 hetgeen groot werd uitgemeten in de media. Maar het meest trots zijn we op de door ons bedachte ‘Gouden Trekker’…

De Gouden Trekker

Een jaar daarvoor werden wij door Team Agro uitgedaagd om voor hun deelname aan de Grune Woche in Berlijn flink uit te pakken en een echte aandachtstrekker te bedenken. Dit evenement is op Europees niveau hét hoogtepunt voor zowel internationale agrarische bedrijven als politici.

Om niet alleen op te vallen tijdens de beurs, maar ook de media te prikkelen en bovenal de missie van verbinding te dienen, bedachten wij ‘De Gouden Trekker’. Een award voor een burger die zelf geen boer is, maar in figuurlijke zin wel een ‘gouden trekker’ voor de agrarische sector is. Ter promotie stelden we voor een goud gespoten trekker naar Berlijn te laten rijden. En dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan…

Resulaten

Stichting Team Agro NL is voor de agrarische sector inmiddels een landelijk bekend orgaan met tientallen ambassadeurs, honderden donateurs en tienduizenden sympathisanten. Mede dankzij onze bijdragen, maar bovenal dankzij de tomeloze inzet van de (bestuurs)leden en hun ongekend goede netwerk.

Schot in de roos

Onze Gouden Trekker bleek overigens een schot in de roos. Het was niet alleen dé hit op de Grune Woche in 2019, maar maakte ook daarna nog furore op tal van events. De eerste Gouden Trekker Award werd uitgereikt op de Zwarte Cross en er zullen de komende jaren meer uitreikingen volgen. De ‘aandachtstrekker’ schitterde trouwens begin 2021 ook nog in de commercial van de Gouden Radioring.

Wij werken voor mooie merken: